Huishoudelijk reglement raad van advies
Besluit van de raad van advies van de Nederlandse orde van advocaten van 11 september 2024 tot vaststelling van het Huishoudelijk reglement van de raad van advies (Huishoudelijk reglement raad van advies)
De raad van advies van de Nederlandse orde van advocaten,
gelet op de artikelen 32a en 36 van de Advocatenwet en de artikelen 2.2 en 2.4, tweede lid, van de Verordening op de advocatuur;
stelt de volgende werkwijze vast:
Paragraaf I Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
de algemene raad: bedoeld in artikel 18, eerste lid, van de Advocatenwet;
de algemeen secretaris: bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Advocatenwet;
het college van afgevaardigden: bedoeld in artikel 19, eerste lid, van de Advocatenwet;
de raad van advies: bedoeld in artikel 32a, eerste lid, van de Advocatenwet.
Paragraaf II Taak van de raad van advies
Artikel 2 Taakomschrijving
Ingevolge artikel 32a, tweede lid, van de Advocatenwet en artikel 2.2, eerste lid, van de Verordening op de advocatuur is het de taak van de raad van advies om de algemene raad te adviseren over een voorstel voor een verordening en aangelegenheden betreffende de maatschappelijke positionering van de Nederlandse orde van advocaten en over hoofdpunten van beleid die de algemene raad daartoe aan de raad van advies voorlegt.
Paragraaf III Werkwijze van de raad van advies
Artikel 3 Advisering
De raad van advies deelt na elke vergadering aan de algemene raad mee tot welke adviezen de voorstellen over onderwerpen die tot de aangelegenheden van de raad van advies behoren aanleiding geven.
Artikel 4 Inlichtingen
De algemene raad verschaft de raad van advies alle inlichtingen die van belang zijn om zijn taak uit te kunnen oefenen.
Artikel 5 Voorzitter, secretariaat en deskundigen
1. Ingevolge artikel 2.3, tweede lid, van de Verordening op de advocatuur wijst de algemene raad uit de leden van de raad van advies een voorzitter aan.
2. Ingevolge artikel 2.25, tweede lid, van de Verordening, kan de algemene raad voorzien in het secretariaat van de raad van advies en voorziet in zijn vervanging bij verhindering of afwezigheid.
3. De raad van advies kan zich na overleg met de algemene raad laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 6 Vergaderingen
1. De raad van advies vergadert bij voorkeur vier keer per jaar.
2. De raad van advies komt ook in vergadering bijeen indien tenminste de helft van de leden daartoe, onder opgaaf van redenen, die wens te kennen heeft gegeven.
3. Om ontwerpen van voorstellen voor verordeningen zo efficiënt mogelijk van advies te kunnen voorzien, wordt bij de vaststelling van het vergaderschema van de raad van advies rekening gehouden met het vergaderschema van het college van afgevaardigden. Bij voorkeur vinden de vergaderingen van de raad van advies uiterlijk acht weken voorafgaand aan de vergaderingen van het college van afgevaardigden plaats.
Artikel 7 Orde en agendering
1. De voorzitter van de raad van advies bepaalt de orde van de vergadering en bevordert een efficiënt verloop van de vergaderingen.
2. De algemeen secretaris stelt in samenspraak met de voorzitter van de raad van advies de agenda op en verzendt ten minste vier dagen voor een vergadering de leden van de raad van advies een bericht met vermelding van tijdstip, plaats van de vergadering en de agenda.
3. Een lid van de raad van advies dat is verhinderd een vergadering bij te wonen, doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan het secretariaat van de raad van advies.
4. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt door het secretariaat, dat door de raad van advies wordt vastgesteld in de daaropvolgende vergadering.
5. De vergaderingen van de raad van advies zijn besloten. 6. De voorzitter van de raad van advies kan toehoorders uitnodigen bij een vergadering aanwezig te zijn.
Paragraaf IV Besluitvorming door de raad van advies
Artikel 8 Besluitvorming
1. De raad van advies komt in collegiaal overleg tot advies. Indien ten aanzien van een advies geen eenstemmigheid kan worden bereikt, komt dit tot uitdrukking in het advies zelf.
2. Ingevolge artikel 32a, derde lid, van de Advocatenwet, kan de raad van advies besluiten af te zien van advisering.
3. De voorzitter en leden van de raad van advies onthouden zich van alles wat een goede taakvervulling van de raad van advies kan schaden.
4. Een lid neemt niet deel aan de beraadslaging en onthoudt zich van besluitvorming, indien deze persoon of de raad van advies van mening is dat er sprake is van belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling die de taakvervulling van de raad van advies schaadt of kan schaden.
Artikel 9 Vertrouwelijkheid
1. De leden van de raad van advies nemen strikte geheimhouding in acht ingevolge artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht, omtrent alle informatie en stukken die zij in het kader van hun functie verkrijgen en die als vertrouwelijk zijn aangemerkt, dan wel waarvan de vertrouwelijkheid uit de aard van de informatie voortvloeit, ook na beëindiging van hun lidmaatschap van de raad van advies.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op diegenen die belast zijn met de ondersteuning van de raad van advies en op diegenen die vergaderingen geheel of gedeeltelijk hebben bijgewoond.
Paragraaf V Slotbepalingen
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter, gehoord de andere leden van de raad van advies.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking met ingang van 12 september 2024.
Artikel 12 Citeertitel
Dit reglement kan worden aangehaald als Huishoudelijk reglement raad van advies.
Aldus vastgesteld door de raad van advies op 11 september 2024.