Besluit van het college van afgevaardigden van [PM] 2022 houdende de wijziging van de Verordening op de advocatuur in verband met een aanpassing van de regels omtrent geheimhoudernummers (Wijzigingsverordening geheimhoudernummers DJI/AIVD/MIVD)
| Vo-18, nr. 3
Memorie van toelichting |
Memorie van toelichting
I. Algemeen
De systemen van nummerherkenning beogen het vertrouwelijk contact tussen advocaten en hun cliënten te waarborgen in het belang van de goede uitoefening van de praktijk en de waarborging van de kernwaarden van de advocaat, met name de vertrouwelijkheid en geheimhouding.
De Nederlandse orde van advocaten verzamelt geheimhoudernummers op basis van de grondslag in de Verordening op de advocatuur (zie artikel 6.6 van de Voda). Die geheimhoudernummers worden in één platform door advocaten ingevoerd, namelijk via MijnOrde. Geheimhoudernummers worden verzameld ten behoeve van het systeem van nummerherkenning bij de Nationale Politie en ten behoeve van het systeem van nummerherkenning bij de Dienst Justitiële Dienstverlening (hierna ‘DJI’). Met systemen van nummerherkenning wordt gedoeld op deze systemen. Doordat deze instanties weten dat het advocatencommunicatie betreft kunnen maatregelen worden genomen tegen onbevoegd en onrechtmatig uitluisteren van opnames.
Dit besluit brengt een wijziging aan in de regelgeving van de registratie en verstrekking van de geheimhoudernummers.
Deze verordening brengt geen wijzigingen aan in het bestaande systeem bij de Nationale Politie maar wel in het systeem bij DJI. DJI ontvangt voortaan dezelfde volledige lijst geheimhoudernummers als de Nationale Politie, en niet langer slechts die geheimhoudernummers waarvan de advocaat had aangemerkt dat deze ook aan DJI mogen worden verstrekt. Daarnaast wordt een nieuw systeem van nummerherkenning ingevoerd bij de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (hierna ‘AIVD/MIVD’). De AIVD/MIVD ontvangt daartoe dezelfde volledige lijst geheimhoudernummers.
Aanleiding
Systeem van nummerherkenning DJI
Nadat in 2011 een verplicht systeem van nummerherkenning bij de National Politie was ingevoerd is niet lang daarna een vrijwillig systeem van nummerherkenning voor DJI ontwikkeld. Voor deze vrijwilligheid is destijds gekozen omdat niet alle advocaten cliënten hebben die in penitentiaire inrichtingen verblijven. Bij DJI worden alle gesprekken die een gedetineerde voert vanuit een inrichting van DJI opgenomen. Alleen bij gesprekken naar een geheimhoudernummer wordt opname vóór totstandkoming van het gesprek verhinderd. Er kan dan ook niet real-time meegeluisterd worden.
Nadat eind 2018 was gebleken dat een telefoongesprek tussen een advocaat en een cliënt in een penitentiaire inrichting was opgenomen is een onafhankelijk commissie (‘de commissie TvJ') ingesteld om de werking van het systeem te onderzoeken. Deze commissie heeft in 2019 haar bevindingen gepresenteerd.[1] Een van de belangrijkste aanbevelingen van de commissie was om te zorgen voor een volledige en correcte nummerlijst. Geconstateerd werd dat, ook nadat programmeerfouten waren hersteld, nog steeds gesprekken met advocaten werden opgenomen. Volgens de commissie werd dit zeer waarschijnlijk veroorzaakt omdat de NOvA-lijst niet honderd procent dekkend is. Om die reden ligt het voor de hand om de lijst die gebruikt wordt voor het systeem van nummerherkenning bij de Nationale Politie ook te gebruiken bij DJI. Eigen onderzoek van de NOvA bevestigde dat de vrijwilligheid van het systeem voor problemen heeft gezorgd (onvolledige en onzorgvuldige registratie van nummers door advocaten). Daarnaast is gebleken dat advocaten die het betreft, ondanks herhaalde oproepen daartoe, hun nummers niet óók voor DJI registreerden.
Noodzakelijkheid, proportionaliteit en subsidiariteit (DJI)
Het is in een rechtsstaat van wezenlijk belang dat cliënten in vertrouwen alles in volle openhartigheid kunnen wisselen met hun advocaat. De positie van vertrouwenspersoon ligt aan de basis van de relatie tussen de advocaat en zijn cliënt. Alleen dan kan een advocaat alle mogelijkheden en risico’s in een zaak naar behoren inventariseren en wegen, en kan hij weloverwogen beslissen over de aanpak van een zaak of de in te nemen procespositie. Zonder vertrouwelijkheid zou adequate rechtshulpverlening en een goede rechtsbedeling in het gedrang kunnen komen.[2]
De vertrouwelijkheid kan worden belemmerd indien instanties zonder gerechtelijke machtiging die doorbreking rechtvaardigt telefoongesprekken kunnen afluisteren of opnames daarvan kunnen verwerken. Om die reden is het noodzakelijk dat advocaten hun geheimhoudernummers registreren, zodat voor de instanties duidelijk is dat het hier een geheimhoudergesprek betreft. Indien dit duidelijk is moeten die instanties waarborgen dat ofwel geheimhoudergesprekken niet worden afgeluisterd of verwerkt, ofwel zij een rechtelijke machtiging verkrijgen.
De beoordeling van proportionaliteit is veelal een afweging tussen individuele belangen en de publieke belangen die zijn gediend met de waarborging van de vertrouwelijkheid. De ernst en de gevolgen van een onbevoegd en onrechtmatig uitluisteren van geheimhoudergesprekken rechtvaardigt een systeem waarbij alle geheimhoudernummers worden verwerkt. Een vrijwillig systeem is foutgevoelig en onvolledig gebleken. Met een systeem waarin de door alle advocaten opgegeven geheimhoudernummers geheel worden verwerkt naar DJI zal de volledigheid van de lijst aanzienlijk verbeteren. Deze stap is nodig om de vertrouwelijkheid van gesprekken die worden gevoerd vanuit de PI beter te kunnen waarborgen.
Niet alle advocaten hebben gedetineerde cliënten. Vanwege het te beschermen belang, de vertrouwelijkheid van communicatie tussen advocaten en hun cliënten in algemene zin, wordt het proportioneel geacht om de nummers van alle advocaten aan DJI te verstrekken. De privacyschending voor advocaten is gering; het effect van het doorgeven van alle nummers is groot. Doordat de kans op fouten aanzienlijk afneemt kan de vertrouwelijkheid in algemene zin beter worden gewaarborgd.
Ten aanzien van subsidiariteit (elke beperkende maatregel moet geschikt zijn om het doel te bereiken en er dient geen minder vergaande maatregel mogelijk te zijn waarmee hetzelfde doel bereikt kan worden) wordt opgemerkt dat het bekend maken van geheimhoudernummers aan instanties het beoogde doel kan bereiken. Zonder dit systeem is immers niet voorafgaand of achteraf duidelijk welke gesprekken geheimhoudergesprekken zijn. Een andere wijze om dit beoogde doel te realiseren, zoals bijvoorbeeld vrijwilligheid, voorafgaande melding of bezwaar achteraf, is niet effectief (gebleken).
Systeem van nummerherkenning AIVD/MIVD
Door de AIVD/MIVD is een nieuw systeem van nummerherkenning opgezet om te zorgen dat opgenomen geheimhoudergesprekken binnen een afzienbare termijn automatisch worden vernietigd en terstond om rechtelijke toestemming wordt verzocht indien verwerking van gegevens uit geheimhoudergesprekken noodzakelijk wordt geacht. Voor een goede werking van dit systeem is aansluiting op de bestaande lijst met geheimhoudernummers van de NOvA noodzakelijk.
Anders dan in de wettelijke regelingen in het Wetboek van Strafrecht, zijn de AIVD/MIVD bevoegd tot het uitluisteren van geheimhoudergesprekken, indien de cliënt van de advocaat als ‘target’ is bestempeld door de AIVD/MIVD. Artikel 27 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 (hierna ‘Wiv 2017’) bepaalt de daarbij in acht te nemen regels door de AIVD/MIVD. Het artikel ziet op de inzet van een bijzondere bevoegdheid door de AIVD/MIVD jegens een cliënt van een advocaat. Indien de AIVD/MIVD gegevens die betrekking hebben op de vertrouwelijke communicatie van de ‘target’ met zijn advocaat wil verwerken, is daarvoor rechtelijke toestemming nodig. In de situatie waarbij de advocaat zelf target is en de AIVD/MIVD bijzondere bevoegdheden jegens de advocaat wenst in te zetten is artikel 30, derde lid, van de Wiv 2017 van toepassing. Daarvoor is voorafgaande rechtelijke toestemming nodig en daarop ziet het systeem van nummerherkenning niet.
Het systeem van nummerherkenning is ter beperking van de bewaartermijn van artikel 27, eerste lid, van de Wiv 2017 en ter verdere verzekering van de naleving van artikel 27, tweede lid, van de Wiv. Het systeem van nummerherkenning, stelt de AIVD/MIVD in staat na te gaan of een telefoongesprek dat wordt getapt van een target van de AIVD/MIVD wordt gevoerd met een advocaat, zodat daarop terstond de benodigde actie kan worden ondernomen. Als een gesprek als zodanig wordt herkend, wordt dit gesprek automatisch gemarkeerd als behorend bij een geheimhouder. Na herkenning wordt terstond, tenzij gegronde redenen rechtvaardigen dat dit niet direct mogelijk is, het gesprek uitgeluisterd ter vaststelling of verdere gegevensverwerking van vertrouwelijke communicatie noodzakelijk is voor het onderzoek van de AIVD/MIVD.
Indien na herkenning gegronde redenen rechtvaardigen dat een gesprek niet terstond kan worden uitgeluisterd, dient dit binnen tien dagen te geschieden. Zodra binnen die termijn geoordeeld wordt dat verdere gegevensverwerking niet noodzakelijk is, wordt de inhoud van het gesprek terstond vernietigd. Na tien dagen wordt de inhoud van het gesprek automatisch vernietigd, ook als geen beoordeling van de inhoud van het gesprek om welke reden dan ook heeft kunnen plaatsvinden.
Indien wordt geoordeeld dat verdere gegevensverwerking noodzakelijk is voor het onderzoek, zal de AIVD/MIVD onverwijld na beoordeling daarvan de rechtbank Den Haag om toestemming verzoeken. Zolang geen toestemming is verleend, vindt geen verdere gegevensverwerking plaats en zal geen verdere kennis worden genomen van het gesprek.
Noodzaak, subsidiariteit en proportionaliteit (AIVD/MIVD)
Dat geheimhoudergesprekken door de AIVD/MIVD worden af- en uitgeluisterd kan niet worden voorkomen gelet op de aan de AIVD/MIVD toegekend wettelijke bevoegdheden. Door de invoering van het systeem van nummerherkenning wordt voorkomen dat vertrouwelijke communicatie onnodig lang bewaard wordt (de wettelijke periode van een jaar wordt teruggebracht tot maximaal tien dagen) en de schending van de vertrouwelijkheid zo beperkt mogelijk gehouden. Een andere mogelijkheid om dit te realiseren is er niet, daarmee voldoet de gegevensverwerking aan de eis van subsidiariteit.
Omdat advocaten al bekend zijn met het systeem van nummerherkenning bij de Nationale Politie en voor het systeem van nummerherkenning bij de AIVD/MIVD gebruik wordt gemaakt van dezelfde reeds geregistreerde geheimhouders, hoeven advocaten geen aanpassingen te doen voor dit nieuwe systeem van nummerherkenning aan hun praktijkvoering. Wat de omvang is van de inzet van de bijzondere bevoegdheden jegens cliënten van advocaten is niet bekend. Daarover wordt geen informatie verschaft door de AIVD/MIVD vanwege de nationale veiligheid. Omdat strikt genomen alle advocaten hierdoor kunnen worden geraakt, voldoet de gegevensverwerking ook aan de eis van proportionaliteit.
Verwerking geheimhoudernummers (DJI en AIVD/MIVD)
De verwerking van de geheimhoudernummers voor zowel DJI als AIVD/MIVD vindt na wijziging van de Verordening op de advocatuur op eenzelfde wijze plaats als de verwerking ten behoeve van het systeem van nummerherkenning bij de Nationale Politie. Er is sprake van geheel of gedeeltelijke geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens. De Nederlandse orde van advocaten (algemeen secretaris) is de verwerkingsverantwoordelijke, bedoeld in artikel 4, aanhef onder 7, van de Algemene verordening gegevensverwerking (hierna “AVG”). De instanties zijn de verwerkers, bedoeld in artikel 4, aanhef onder 7, van de AVG, van de persoonsgegevens. Met die instanties zijn schriftelijke afspraken gemaakt in het kader van de AVG, waarin de doelbinding en de waarborging tegen verder verwerken van persoonsgegevens zijn vastgelegd.
Grondslag voor verwerking AVG (DJI en AIVD/MIVD)
De gegevensverwerking is noodzakelijk voor het belang om bij te dragen aan de bescherming van de kernwaarde vertrouwelijkheid. Bij DJI door het waarborgen van de vertrouwelijkheid, bij de AIVD/MIVD door de beperking van de inbreuk op de vertrouwelijkheid.
Omdat het gaat om de registratie van zakelijke nummers in een beveiligde omgeving maakt de gegevensverwerking een geringe inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de advocaat. Deze inbreuk weegt minder zwaar dan het belang dat de gegevensverwerking dient, namelijk het waarborgen van de vertrouwelijkheid van de geheimhoudercommunicatie.
Wijzigingen in de regelgeving
In het voorstel zijn wijzigingen opgenomen voor het bestaande systeem van nummerherkenning van DJI. Het eerdere vrijwillige systeem van DJI wordt gewijzigd in een verplicht systeem. Voor het systeem van nummerherkenning van de AIVD en de MIVD wordt een nieuw systeem gecreëerd.
De wijzigingen van de Verordening zijn, met vergelijk met de huidige tekst, als volgt.
(A) Artikel 6.6 wordt als volgt gewijzigd:
Bestaande tekst | Nieuwe tekst |
Artikel 6.6. Doel registratie De secretaris van de algemene raad registreert geheimhoudernummers met het oog op de verstrekking ervan aan derden ter waarborging van de vertrouwelijkheid van de communicatie tussen advocaat en cliënt. | Artikel 6.6. Doel registratie De secretaris van de algemene raad registreert geheimhoudernummers met het oog op de verstrekking ervan aan de in de artikelen 6.7 en 6.8 bedoelde partijen ter waarborging van de vertrouwelijkheid van de communicatie tussen advocaat en cliënt. |
(B) Artikel 6.7 wordt als volgt gewijzigd:
Bestaande tekst | Nieuwe tekst |
Artikel 6.7. Verstrekking aan centrale opsporingsinstanties
| Artikel 6.7. Verstrekking aan instanties 1. De secretaris van de algemene raad kan geheimhoudernummers verstrekken met het oog op het in artikel 6.6 genoemde doel aan: a. organisaties belast met de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten; b. de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst; c. de Dienst Justitiële Inrichtingen. 2. De Nederlandse orde van advocaten sluit daartoe, gehoord het college van afgevaardigden, met de in het eerste lid bedoelde partijen een overeenkomst. |
(C) Artikel 6.8 wordt als volgt gewijzigd:
Bestaande tekst | Nieuwe tekst |
Artikel 6.8. Verstrekken aan derden
| Artikel 6.8. Verstrekken aan derden
|
Administratieve lasten
De verstrekking van het bestand met versleutelde nummers ten behoeve van het systeem van nummerherkenning bij DJI vindt nu op vergelijkbare wijze plaats als bij de Nationale Politie. Ook voor het nieuwe systeem van nummerherkenning bij de AIVD/MIVD vindt de verstrekking van de nummers op eenzelfde wijze plaats als bij de Nationale Politie. Dit heeft geen extra belasting voor de advocatuur tot gevolg.
Adviezen
De algemene raad heeft adviezen ingewonnen bij de raad van advies en de adviescommissie regelgeving op grond van de Advocatenwet en Verordening op de advocatuur. Daarnaast is de dekens verzocht een toezicht- en handhaafbaarheidstoets uit te voeren.
De adviezen waren als volgt.
Raad van advies
De raad van advies heeft in zijn vergadering van 29 juni 2022 positief geadviseerd over de Wijzigingsverordening geheimhoudernummers DJI/AIVD/MIVD en afgezien van schriftelijke advisering.
Adviescommissie regelgeving
De adviescommissie regelgeving heeft op 20 juli 2022 schriftelijk gereageerd over de Wijzigingsverordening geheimhoudernummers DJI/AIVD/MIVD en afgezien van schriftelijke advisering.
Toezicht- en handhavingstoets
De dekens is gevraagd om een toezicht- en handhavingstoets uit te voeren. De dekens hebben op 29 augustus 2022 schriftelijk aangegeven geen opmerkingen te hebben omdat de voorgestelde wijzigingen voor de handhaving niet of nauwelijks gevolgen hebben.
Tijdspanne
Het voornemen is de Wijzigingsverordening geheimhoudernummers DJI/AIVD/MIVD in werking te laten treden met ingang van 1 januari 2023.
Interne en externe communicatie
Na vaststelling wordt de Wijzigingsverordening gepubliceerd in de Staatscourant. Voorts wordt hieraan aandacht gegeven in de Orde-nieuwsbrief en op de website van de Nederlandse orde van advocaten.
Richting de advocatuur wordt gecommuniceerd dat de opgegeven nummers behalve aan de Nationale Politie ook aan DJI en de AIVD/MIVD worden doorgegeven.
II. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Wijzigt de Verordening op de advocatuur.
Onderdeel A (artikel 6.6)
Met de wijziging van artikel 6.6 is verduidelijkt dat verstrekking van geheimhoudernummers door de secretaris van de algemene raad uitsluitend is toegestaan op grond van de (voorgestelde) artikelen 6.7 en 6.8 van de Voda.
Nieuwe tekst toelichting |
Artikel 6.6 De registratie van telefoon- en faxnummers vindt plaats om te voorkomen dat deze nummers worden getapt of afgeluisterd, dan wel ter bevordering dat geheimhoudergesprekken automatisch worden vernietigd. Dit artikel bepaalt het doel en daarmee de beperkingen aan de verstrekking van de op grond van deze afdeling verkregen gegevens. De nummers worden verzameld ten behoeve van drie systemen van nummerherkenning, een systeem van de Nationale Politie, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD/MIVD) en van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (artikel 6.7). Het bestand met alle opgegeven telefoon- en faxnummers mag niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan voor de systemen van nummerherkenning of vergelijkbare systemen die een betere waarborg bieden voor de vertrouwelijkheid van de communicatie. |
Onderdeel B (artikel 6.7)
Het huidige artikel 6.7, eerste lid, biedt (reeds) een grondslag voor verstrekking van geheimhoudernummers aan de National Politie en het openbaar ministerie. Het nieuwe onderdeel a brengt hierin geen verandering, maar is slechts geherformuleerd.
Met het nieuwe onderdeel b wordt de grondslag gecreëerd voor verstrekking aan de AIVD en de MIVD. Hierop is in het algemeen deel van deze toelichting een toelichting gegeven.
Met het onderdeel c wordt de grondslag voor verstrekking aan de Dienst Justitiële Inrichtingen gecreëerd. Het eerdere systeem, waarbij op verzoek van de advocaat geheimhoudernummers werden verstrekt aan de DJI, wordt gewijzigd in een systeem waarbij geheimhoudernummers van alle advocaten door de algemeen secretaris worden verstrekt. In het algemene deel van de toelichting wordt ingegaan op de aanleiding daarvoor.
Onderdeel C (artikel 6.8)
De wijziging van artikel 6.8 vloeit voort uit het voorgestelde artikel 6.7.
Artikel 2
Dit artikel regelt de inwerkingtreding.
Artikel 3
Dit artikel regelt de citeertitel.
[1] Onderzoeksrapport Commissie "Telefonie voor Justitiabelen" (TvJ) | Tweede Kamer der Staten-Generaal
[2] Kamerstukken II, 2009/10, 32 382, nr. 3, p. 11.